دانلود تحقیق درمورد توفیق و نمایشنامه نویسی

دانلود تحقیق درمورد توفیق و نمایشنامه نویسی

0 2k
دانلود تحقیق درمورد توفیق و نمایشنامه نویسی

با دانلود تحقیق در مورد توفیق و نمایشنامه نویسی در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق توفیق و نمایشنامه نویسی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق توفیق و نمایشنامه نویسی ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد توفیق و نمایشنامه نویسی

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:13 صفحه

قسمتی از فایل:

«حسین  توفیق الحکیم» پدر نمایشنامه نویسی عرب به سال 1898م در اسکندریه زاده شد[i]. پدرش، اسماعیل از قاضیان مشهور و اهل ادب بود. توفیق بسیاری از خوی های پدرش در متانت ، صبر و تأمل را به ارث برد.مادرش نیز زنی ترک نژاد و بسیار جسور بود . او تسلط زیادی بر همسر و فرزندش داشت و مانع ارتباط فرزند با دنیای خارج و بازی با همسن و سالهایش می گشت و همین عامل ، زمینه ی گوشه گیری توفیق حکیم را فراهم ساخت.

توفیق ، از همان کودکی به قران ، کتابهای ادبی ، داستانهای هزارو یک شب و کلیله و دمنه که مادرش برایش تعریف می کرد و نیز نمایشهایی که در شهرشان توسط گروه نمایشی «شیخ سلامه حجازی»[ii] اجرا می شد بسیار علاقمند بود و همین امور بعدها در رویکرد وی به ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی ـ بنا به گفته ی خودش ـ بسیار تأثیر گذار بود.[iii] توفیق از دبیرستان شروع به تألیف نمایشنامه و اجرای آن توسط دوستانش کرد.

 انقلاب 1919م نيز از جمله عللي بود كه وي را به نگارش هدايت كرد . انقلابي كه جوانان رابه طرفي سوق داد كه هر كدام جوياي وسيله اي بودند تا احساسات خود را به گونه اي در قالب شعر ، سخنراني و يا سرودهاي ملي بيان دارند .

توفيق حكيم هم به نگارش سرودهاي ملي - حماسي پرداخت و گاه خودش آنها را آهنگ گذاري مي كرد... ؟[iv]    هر چند اشعارش به چاپ نرسيد و يا در راديوها در ميان ازدحام اشعار شوقي و امثال وي پخش نشد .

 سرودهاي وي گاه در ميان مردم منتشر و خوانده مي شد و حال آنكه آنها نمي دانستند شاعر و آهنگ گذار آنها كه بوده است .

توفيق حكيم هم در انقلاب 1919 تأثير گذاشت و هم از آن تأثير پذيرفت . كتاب وي به نام «عودة الروح» نمونه اي از تأثيرپذيري ايشان مي باشد چرا كه داستاني كامل راجع به انقلاب است .

 او در اثناي انقلاب 1919 دستگير و  در «القلعة» به اتهام شركت در تظاهرات بازداشت شد.[v]

در همان سال توفيق، اولين نمايشنامه اش به نام «الضيف الثقيل» را با الهام از پديده ي اشغالگري و استعمار نوشت  در آن موقع اجراي آن نمايش ممكن نبود به همين خاطر آن اثر از بین رفت.[vi]

رسالت نمايش نسبت به اوضاع اجتماعي موجود ، توفيق ،دانشجوي حقوق را بر آن داشت كه دومين نمايشنامه اش به عنوان «المرأة الجديدة» را به سال 1923 بنويسد .

او آن زمان كه اشتياق بسيار مردم نسبت به نمايش غنايي (شعري) را ديد بر آن شد نمايشنامه ي «علي بابا» را بنگارد كه برخي از قسمتهاي آن به شكل زجل و عاميانه است .

از اين سه نمايشنامه كه توفيق، بدانها كار ادبي اش را آغاز كرد پيداست كه وي به طور كامل تابع تحولات هنري حاكم در روزگارش بوده است .



1 - معجم الروائيين العرب ، سمر روحي الفیصل ، ص87 ، ناشر : جروّس پرس  ، لبنان ، الطبعة الاولي 1995 م/1415 هـ . ق

2 - شیخ سلامه حجازی:(1852-1917) از بزرگترین ترانه خوانان مصر است که گروه نمایشی تأسیس کرد و تکیه ی آنها در نمایش بر اساس ترانه و موسیقی بود.  (المنجد فی الاعلام)

3- ر.ک حیاتی،توفیق الحکیم، صص 82-79-77 ،دار الکتاب اللبنانی، ،الطبعة الاولی1984م

4 - همان صص 155-154

5- مع رواد الفكر و الفن ، محمد شلبي ص 68، الهيئة المصرية العامة للكتاب 1982و معجم الروائیین العرب ص87

6- حياتي، توفیق الحکیم  ص 163

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر